Jana Eyrová

Název: Jana Eyrová

Originální název: Jane Eyre

Autor: Charlotte Brontëová

Čte: Gabriela Vránová

Janin život byl vždy těžký. Když byla ještě malé dítě, ztratila rodiče. Jedinou její příbuznou byla paní Reedová, která slíbila svému manželovi, Janinu strýci, že se o Janu bude starat. Jana však nezažívala v domě paní Reedové nic hezkého, všechno, co udělala bylo špatně, nikdy se nezavděčila a děti paní Reedové ji krutě ubližovaly, šikanovaly a opovrhovaly jí. Jednou to však Jana už nezvládne, psychicky se zhroutí a rozhodne se tento dům opustit. Nastupuje do školy – do Lowoodského ústavu, kde to však také nemá lehké. Žila pod přísným režimem, s nedostatkem jídla i hygieny. Janě se podaří přežít nemoci, které v obrovské vlně zaplavily Lowood, stává se i učitelkou, ale brzy ji takový život omrzí a rozhodne se něco změnit. Podá si proto inzerát, že hledá práci a ozve se jí jakási paní Fairfaxová, která se ukáže jako vskutku úžasná dáma a Jana nabídku práce přijme a stává se vychovatelkou malé Adélky. Brzy se však ukazuje, že paní Fairfaxová není ta, kdo si ji platí, její zaměstnavatel je podivný pan Rochester. A Jana se poprvé v životě zamiluje…

Jana Eyrová je legendární dílo. Charlotte Brontëová si tímto dílem získala okamžitý úspěch u čtenářů, stala se obdivovanou a inspirací pro mnoho autorů. Je to jedno z nejlepších děl klasické anglické literatury a není se čemu divit, kdo příběh Jany Eyrové četl, nejspíš chápe. Na světě je poměrně velké množství klasických knih a mnohým z nás, hlavně tedy mladým lidem připadá klasika jako nuda. Některé knihy mládež skutečně nudit mohou, ale Jana Eyrová mezi ně nepatří. Poprvé jsem přečetlo Janu Eyrovou, když mi bylo deset a už tehdy mě knížka bavila, ačkoliv  jsem mnoho věcí nechápala. Od té doby jsem ji četla několikrát a vždy, když ji čtu, pochopím o něco víc. Jak říkám, i klasika může být zajímavá pro mládež – je mi čtrnáct a Jana Eyrová je jedna z mých nejoblíbenějších knih.

Nechat si příběh linout přímo do uší byl skvělý zážitek. Vydržela bych poslouchat Gabrielu Vránovou celé dny, celý příběh několikrát dokola. Její podání mě opravdu bavilo a když spojíte perfektní příběh s poutavým hlasem a vznikne mluvené slovo, je to úžasné. Jana je první audiokniha, kterou jsem kdy poslouchala a jsem ráda, že to byla zrovna ona. Našla jsem jakýsi svůj cit k audioknihám a věřím, že tím, že tou knihou byla Jana Eyrová, to tak je.

Myslím, že můj názor na knihu je jasný – dokonalé dílo, které by si měl přečíst každý, klenot světové literatury. Charlotte Brontëová je úžasná spisovatelka, jejíž knihy miluji a Janu ze všech nejvíc.

rdjžtrdjžtrdjžtrdjžtrdjžt

Za poskytnutí recenzního audia děkuji AUDIOTEKA.CZ

One Reply to “Jana Eyrová”