Romeo, Julie a tma

Název: Romeo, Julie a tma

Autor: Jan Otčenášek

Počet stran: 168

Nakladatelství: Omega

Krátký příběh, který s sebou přináší mnohem víc, než je možné. Kniha, která je větší uvnitř. To je Romeo, Julie a tma Jana Otčenáška. Známé dílo popisuje lásku mezi Petrem a Ester, kteří pomalu poznávají své křehké, ale skutečné city, které příliš bolí. Vše se totiž odehrává za okupace za druhé světové války a už jen samo první setkání této dvojice naznačuje, jak smutný je to příběh.

Petr je student, který má mnoho hlubokých myšlenek a přistupuje ke světu s inteligencí. Navzdory době a okolnostem má poměrně dobrý život. Jednoho dne ale potká Ester, židovskou dívku, která se nedostavila do koncentračního tábora, ačkoliv měla. Nyní ji stíhají a vystrašenou dívku se rozhodne skrýt právě Petr. Podaří se mu ji schovat před jistou smrtí už navěky?

Leckdy bylo těžké pochopit chování některých postav, především Ester. Nedokázala jsem porozumět, proč tohle a tohle dělají, když je to tak hloupé. Ale rozumím, že to se ode mne neočekává. Sama nevím, jak moc by se mé myšlení změnilo, kdybych žila za války a na každém kroku by na mě číhala smrt, nevím, jak by to ovlivnilo mé chování. Takže nezbývá, než jim odpustit všechny ty hloupé chyby, kterých se dopustily, protože jsou podtrženy pochroumanou lidskostí. A proto, že všichni lidé chybují.

Knížka má málo co do činění s epikou, neboť příběh a děj je v tomto dílku jen malá, ovšem podstatná, vsuvka. Síla příběhu spočívá především v pocitech a okouzlujícím, srdceryvným stylu, jakým ji Otčenášek napsal. Dokázal vložit do slov to, co mnozí nedokážou vyjádřit, jen cítit. A každou větou se mu podařilo rozechvět mé srdce, svírat jej něžně, ale bolestně, přesně jako to dělá láska a nakonec mě rozplakat.

Jde o knihu emotivní, krásnou, bolestivou a naprosto úžasnou. Autor se nezaměřil ani tolik na to, jaká byla druhá světová válka, ale především na pocity lidí, kteří v ní žili a to mě očarovalo. Ne nadarmo je kniha řazena mezi povinnou četbu, jelikož jde o knihu, kterou by si měl přečíst každý a já osobně ji mohu jen doporučit. Romeo, Julie a tma je citlivá a smutná, neobyčejná a přesto tak obyčejná. Nicméně přes to všechno nelze zapřít, že je krásná.

rdjžtrdjžtrdjžtrdjžtrgrgggZa poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství OMEGA.