Milující sestra

Název: Milující sestra

Autor: Petr Eisner

Počet stran: 172

Nakladatelství: Radek Červený – Knihovnice.cz

Amerika, dvacátá léta minulého století, doba jazzu a silného rasismu. St. Louis je najednou velké město. v St. Louis září jazzová hvězda Helen Bowmanová. Na první pohled její život vypadá dokonale. Je úspěšná zpěvačka, platonická láska tolika mužů, má milovaného snoubence, je krásná, úžasná a každá žena by si přála být na jejím místě. Vše ovšem není tak dokonalé, jak se může zdát. Helen se totiž věčně drží temný stín, o kterém vědí všichni, kromě samotné Helen, která je příliš zaslepena láskou. Její sestra Carrie…

Obě dívky to nikdy neměly jednoduché, ztratily rodiče a žily pod přísnou rukou staré a nepříjemné tety Banksové. Nyní jsou volné a starší Helen se pokouší šťastně a svobodně žít život svých snů. Její sestře se to ale očividně nezamlouvá a zdá se, že Carrie ji miluje až moc, až nezdravě, špatně a šíleně, schopna čehokoli.

Neobvykle nebyla snad žádná postava, která by mi byla sympatická, ale všechny mě zaujaly, žádná nebyla nemastná a všechny mě svým způsobem chytily za srdce. Helen si je až moc dobře vědoma své krásy a talentu a užívá si to, je nezdravě sebevědomá a to nepůsobí zrovna nejvíc sympaticky, ale pořád je vcelku normální.
Její sestra Carrie je úplně jiná. Carrie není krásná a talentovaná, vedle své sestry působí jako šedá myška a ve spoustě věcech se od Helen liší. Zatímco její sestra je hvězdou v každé společnosti, rozdává vzdušné polibky, Carrie nikam do společnosti nikdy nechodí a nenávidí snad všechny lidi na světě – až na Helen. S Carrie se v životě stal ďábel skrze lásku, její psychické zdraví už dávno zaniklo – Carrie je šílená, ale svým způsobem i pochopitelná, skvěle vypracovaná postava, která čtenáře nenechá spát.
Nabízí se řádka dalších postav, Helenin snoubenec Alan, Helenin rádoby první přítel Lance, nepříjemná vdova teta Banksová, bývalá služebná černá Mildred i nová služebná, mladá zrzavá Lisa. Všichni vstoupili alespoň maličko do života sester a nakonec zase všichni odešli, vše vinou bláznivé malé sestřičky.
Každopádně všechny postavy v knize měly skvěle vypracovaný charakter, to nelze zapírat, všechny byly originální a živé a přesto působily jako mrtvé.

Současnost v příběhu, která je jeho jádrem, se neobjevuje v knize tolik často. Kniha je protkána vzpomínkami na minulost jednak obou sester, ve kterých nám odhalují tajnůstky, které se teď pomalu dostávají na povrch, ale také ostatních postav, které se v příběhu objevily. Poukazují na oslnivost a zároveň krutost té doby, autor ve své knize přibližuje sílu rasismu.

V knize byly věci, které mi hrozně vadily. Vadil mi právě ten rasismus, skutečně v silnější míře, než jsem si kdy dovedla představit, vadil mi odlišný pohled na sexuální věci a v neposlední řadě představa zahrady se spoustou rozšlapaných šneků. Ale všechny ty věci do toho patřily, bez nich by ta kniha nebyla to správné a nebyla by tolik výjimečná. Milující sestra je jeden velký paradox – mínusy jsou zároveň plusy a když odeberete špatné věci, odeberete zároveň to dobré.

Musím věnovat velkou chválu stylu psaní autora. Dokázal mě skvěle vtáhnout do děje, každý řádek jsem hltala, mrazilo mě z každého napsaného písmene, při čtení jsem se chvěla a snažila se dýchat, i když to bylo příliš těžké, kniha mi brala dech, já se dusila pod její neuvěřitelnou tíhou slov a myslela, že mě každou chvilku rozdrtí na prach, chtěla jsem od toho utéct, ale nemohla jsem odtrhnout oči od příběhu. A tohle vše je další věc plusů a mínusů.

tyler_shields_lesbians_by_tylershieldsCelá kniha je jeden velký paradox a jen těžko se dá určit, zda knihu milovat či nenávidět. Petr Eisner píše dokonale, příběh byl silný, skvěle zpracovaný a nápaditý, kniha má svým způsobem vše, co má správná kniha mít. Ale zároveň je celá ta úžasnost knihy podána ve zvláštním balením, mnou úplně otřásla a přestože jsem zvyklá číst leccos, tohle byla první knížka u které mě napadlo, že jsem na ní prostě moc slabá, malá a oproti ní úplně bezmocná. Určitě si kniha zaslouží být čtena, ale musíte být zrovna silní a připravit se na to. Pokud to uděláte, nebudete litovat, že jste si ji přečetli, jelikož to rozhodně stojí za to.

rdjžt rdjžtrgrggg

Děkuji KNIHOVNICE.CZ za poskytnutí recenzního výtisku.