Cizí slovo láska

Název: Cizí slovo láska

Originální název: Love and other foreign words

Autor: Erin McCahanová

Počet stran: 301

Nakladatelství: Fortuna Libri

Josie Sheridanová je obyčejná – no dobře, ne zas tak úplně obyčejná – patnáctiletá holka. Náhle však do jejího života přichází špatná věc – Geoffuj, tedy vlastně jen Geoff, nový přítel její milované sestry Kate, který se má brzy stát jejím švagrem. Geoff ale není vůbec tak úžasný, jak ho Kate popisovala – podle Josie na něm není ani špetka zajímavého a skvělého a za každou cenu hodlá zabránit svatbě…

Nic ale není tak jednoduché, protože život patnáctiletých holek není ani trochu snadný, naopak plný starostí, jako je třeba láska, kterou Josie dosud nechápala a očividně nikdy chápat nebude. Vždy však lásce přihlížela, nyní nastává nový pohled na věc – co když se Josie sama zamiluje? Zvládne vypočítat rovnici lásky plné x a y, závorek a otazníků? Dá se vůbec láska matematicky vypočítat?

Josie má velkou zálibu v jazycích  a to především těch úplně všedních, které se liší v rámci odlišných sociálních skupin, zaobírá se tím, překládá si významy různých slov různých lidí a zkrátka ve všem hledá příliš vědy. Je to nejpřemýšlivější holka, jakou jsem kdy měla tu čest potkat. Zůstává však jedno slovo, které je ve všech jazycích cizích a které je vlastně jazyk sám o sobě – totiž láska. Josiina cesta za poznáním lásky je plná omylů v podobě poblouznění, přešlapů až příliš trapných a bezmoci z nevědomosti. Přesto se však nakonec objeví osoba, kterou by Josie možná jednou v budoucnu mohla milovat.

Ze začátku se může tenhle příběh zdát jen jeden z mnoha románků o náctiletých, zamilovaných holkách a Josie jako otravná, přihlouplá pubescentka, nad kterou kroutíte očima a lezou vám na nervy. Brzy se však ukáže, že s příběhem je to úplně jinak. Knížka je plná hlubokých myšlenek a má v sobě mnohem víc, než jak to na první pohled vypadá. A sama hlavní hrdinka nakonec není otravná a přihlouplá, ale úžasná, jedinečná a tak chytrá, až z toho jde hlava kolem. A to nemluvím o tom, jak zvládne být knížka vtipná – tolikrát jsem se nahlas zasmála.

Cizí slovo láska je příběh mimořádně přemýšlivý, vtipný a hluboký, k čemuž průběžně během čtení dospějete. Knížka je velmi čtivá, oddechová, jemná, ale zároveň silná, že velmi zapůsobí a donutí čtenáře si ji pamatovat. Jsem si jista, že ji ocení nejen mladé dívky, ale i další generace by se mohly z neobyčejné Josephiny poučit a najít v knize své zalíbení. Tahle knížka zaručeně zvedne svým úsměvným způsobem každému náladu.

rdjžtrdjžtrdjžtrdjžt

Mnohokrát děkuji nakladatelství FORTUNA LIBRI za poskytnutí recenzního výtisku.